Tuesday, April 24, 2012

Paine de casa cu seminte si scortisoara


De multe ori cumparam diverse aparate pentru bucatarie, pe care le depozitam in casa fara sa le folosim prea des. Masina de facut paine cred ca este unul din ele. Dupa ce am facut cozonacul de Paste si am vazut cat de frumos a crescut, am hotarat ca trebuie sa fac mai des paine in casa, mai ales ca pe masina mea se cam asezase praful.

Painea se face mult mai usor decat cozonacul si eu, de regula, o las in aparat pentru coacere. In compozitie se pot adauga diverse condimente, ca de exemplu: seminte de floarea soarelui, seminte de dovleac neprajite, ceapa deshidratata sau usturoi deshidratat. Aceste ingrediente le cumpar de obicei de la Plafar si le prefer pe cele de la Sanovita pentru ca sunt Bio

De data aceasta am ales sa fac o reteta putin mai exotica. Am adaugat aluatului clasic: seminte de floarea soarelui si seminte de dovleac neprajite, putina scortisoara si ulei de masline. Pentru ca incerc sa fac retete cat mai sanatoase am folosit, pe langa faina 000 si faina integral. Iar pentru ca nu imi place sa simt gustul de drojdie am facut o maia ca pentru cozonac, dar cu mult mai putina drojdie. Am adaugat un ou ca sa creasca totusi frumos painea. Si iata ce-a iesit:


 
Toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei.

375 gr faina 000
275 gr faina integral (650)
50 gr faina 000 pentru maia
450 ml apa
60 ml ulei de masline
15 gr drojdie normala (1/3 cub)
1 ligurita de miere (sau zahar)
1 ou
40 gr lapte praf
50 gr seminte dovleac si floarea soarelui
1 lingurita de sare
1/2 lingurita scortisoara
 
1.     Se pregateste maiaua. Se iau 100 ml din cantitatea de apa si se pun la fiert.  Cand apa clocoteste se ia de pe foc si se amesteca bine cu 3 linguri rase din cantitatea de faina (50 gr). Se amesteca separat drojdia cu o lingurita de miere pana cand se obtine o consistenta lichida si apoi se incorporeaza in faina oparita cu apa. Se presara putina faina, se acopera cu folie alimentara si se pune intr-un loc caldut pana cand isi mareste volumul de 2-3 ori.
2.    Se cern cele doua tipuri de faina. Se adauga scortisoara si se amesteca bine cu faina.
3.    Se pun in cuva masinii, in aceasta ordine: apa ramasa, praful de sare, uleiul de masline, semintele si faina. In faina se face o gropita in care se pune maiaua.
4.    Se programeaza masina. La masina mea Orion pun programul 3 pentru 1000gr. Dureaza cam 3 ore si 30 de minute. Dupa coacere mai las painea 20-30 de minute in aparat. Apoi scot cuva din aparat si rastorn painea pe un fund de plastic.
5. Dupa ce s-a racit o invelesc in folie alimentara ca sa se pastreze cat mai bine. Se poate pune si intr-o punga de plastic. Se taie numai cu cutitul special pentru paine. Uneori, ca sa ne fie mai usor cand o servim, dupa ce s-a racit, o tai felii subtiri si apoi o ambalez.

Cam asa arata painica taiata:


Puteti inlocui apa si laptele praf cu lapte normal. E mai sanatos asa, dar cum eu nu am intotdeauna lapte in casa, e mai comod sa folosesc lapte praf.

Daca puneti 2 lingurite de scortisoara, in loc de 1/2, si adaugati si 3 linguri de zahar veti obtine o paine de casa dulce numai buna de uns cu crema de ciocolata sau unt de arahide si de mancat la micul dejun.




Print Page

No comments:

Post a Comment