Sunday, January 20, 2013

Prajitura turceasca cu iaurt, gris si sirop de lamaie

In timp ce scriam titlul acestei prajituri mi-a venit in cap o idee! Ce-ar fi daca in loc de lamaie as incerca aceeasi reteta dar cu suc de portocale. Cred ca ar iesi si mai buna! Un blat pufos, simplu de facut, cu mult iaurt, gris in loc de faina si suc de citrice (astazi lamaie, data viitoare portocala). Aceasta reteta de blat se poate folosi si ca baza pentru o prajitura cu crema spumoasa alba de vanilie. Alta tema! Gata cu temele ca nici nu am apucat sa termin de prajiturit astazi. Ma asteapta la bucatarie ingredientele din care voi face niste prajiturici .... mmmm o minunatie. Si unde mai pui ca este o reteta pentru diabetici!

Reteta care m-a inspirat pentru  Prajitura turceasca cu iaurt, gris si sirop de lamaie a fost postata de Adina pe www.gustos.ro. La reteta originala am adaugat preferatele mele mirodenii. Ar fi mers si 1/2 lingurita de sofran (pe care o voi mentiona in lista de ingrediente), dar mi-am dat seama cand deja era prea tarziu. Data viitoare imi voi aduce aminte la timp! Multumesc Adina!

Finisarea am facut-o in trei variante, dupa preferinte: zahar pudra vanilat, cristale mov de zahar, nuca de cocos cu putin zahar pudra.

Toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei.

Ingrediente

Pentru blat:

500 gr gris
200 gr zahar
500 gr iaurt cremos (eu il prefer pe cel in stil grecesc de la Lidl)
125 gr unt bun sau margarina Rama Maestro (eu am folosit margarina)
4 oua mari
1 plic praf de copt

1 lingurita rasa de coaja de portocala macinata
1/2 lingurita de coaja de lamaie macinata

1/2 lingurita de sofran
2 plicuri zahar vanilat
1 praf de sare

Pentru sirop:

150 gr zahar
sucul de la 2 lamai medii
100 ml apa

Pentru ornat:

50 gr fulgi de cocos, zahar pudra vanilat sau cristale de zahar

Se tapeteaza o tava cam de 25x40 cm cu o foaie de hartie pentru copt. Se preincalzeste cuptorul la appx 180  grade Celsius.

Intr-un castron se amesteca grisul cu praful de copt, sarea, coaja de portocala si de lamaie macinata si sofranul.

Se separa albusurile si se bat cu 3-4 linguri de zahar pana cand se obtine o spuma ferma.

Cu ajutorul unui mixer se freaca untul. Se adauga zaharul si zaharul vanilat si se mixeaza pana se obtine o crema spumoasa (2 min). Se adauga pe rand galbenusurile , mixand bine dupa fiecare. Se adauga iaurtul si apoi grisul. Din acest moment se mixeaza cu bratele spiralate (cele de cozonac) iar apoi se amesteca usor cu o lingura. Se adauga albusurile batute spuma amestecand usor de jos in sus.

Se toarna compozitia in tava si se coace 30-35 minute. Se face testul cu scobitoarea.

Separat, se fierb apa, cu zaharul pentru sirop si cu sucul de lamaie. Dupa ce clocoteste, ametecul se mai lasa la fiert 2-3 minute.

Cand prajitura s-a racit putin, se toarna usor, siropul inca fierbinte. Eu am turnat siropul putin cate putin si l-am intins pe blat cu ajutorul unei pensule de silicon.

Se lasa cateva ore la racit, in frigider, si apoi se finiseaza dupa preferinte. Eu am folosit zahar pudra vanilat, cristale mov de zahar si nuca de cocos cu putin zahar pudra.
Print Page

2 comments: